سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشیدن دندان عقل

 

علائمی که نشان میدهد نیاز به کشیدن دندان عقل است معمولاً بین سنین 17 تا 25 سالگی ظاهر می‌شوند. اکثر افراد حداقل یک دندان عقل نهفته دارند. به این معنی که فضای کافی برای رشد طبیعی ندارد.

آیا کشیدن دندان عقل لازم است؟

در پاسخ به این سوال که آیا کشیدن دندان عقل لازم است یا خیر باید اینچنین گفت که فقط به این دلیل که دندان عقل شما منبع درد نیست، به این معنی نیست که هیچ مشکلی وجود ندارد. دندان ها ممکن است گیر کرده یا نهفته باشند. این بدان معناست که آنها نمی توانند از فک شما عبور کنند. و وارد دهان شما شوند.

شاید دهان شما کوچکتر از آن باشد که برای آنها جا باز کند. یا ممکن است دندان ها با زاویه ای نسبت به دندان های دیگر رشد کنند. این دندان ها می توانند به دندان همسایه آسیب بزنند اگر به آن فشار بیاورند.

برخی از دندانپزشکان برای جلوگیری از مشکلات بعدی، دندان های عقل سالم را بیرون می آورند. و اقدام به کشیدن دندان عقل می نمایند. با افزایش سن، استخوان های دهان سخت تر می شوند. که باعث می شود دندان های شما سخت تر در بیاید.

اگر صبر کنید، و در سنین بالا اقدام به کشیدن دندان خود بکنید، ممکن است بعد از کشیدن دندان عقل دچار مشکلاتی شوید که از خونریزی شدید تا شکستگی دندان و بی حسی شدید و از دست دادن حرکت جزئی در فک شما باشد. این مشکلات ممکن است چند روز یا یک عمر طول بکشد.

هنگامی که دندان عقل مشکل ایجاد می کند. یا اشعه ایکس نشان می دهد که ممکن است از خط خارج شود، باید توسط پزشک کشیده شوند.

چه دلایلی وجود دارد که فرد اقدام کند به کشیدن دندان عقل

 دلایل دیگر برای کشیدن دندان عقل آنها عبارتند از:

آسیب به دندان های دیگر:

مجموعه دندان های آسیاب اضافی می تواند دندان های دیگر شما را به اطراف فشار دهد. و باعث درد دهان و مشکلات گاز گرفتن شود.

آسیب به فک:

کیست ها می توانند در اطراف دندان های جدید ایجاد شوند. و اگر درمان نشوند، می توانند فک شما را خالی کرده و به اعصاب آسیب برسانند.

مشکلات سینوس:

مشکلات دندان عقل می تواند منجر به درد، فشار و احتقان سینوسی شود.

التهاب لثه:

بافت اطراف ناحیه ممکن است متورم شود. و تمیز کردن آن سخت باشد.

تراز:

دندان عقل نهفته می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در شلوغی دندان های دیگر شود. و حتی درمان برای صاف کردن دندان های دیگر ضروری باشد. و گاها فرد نیاز به ارتودنسی پیدا میکند.

دندانپزشک شما برای تصمیم گیری به شکل دهان و موقعیت دندان های شما نگاه می کند. سن شما هم در موضوع کشیدن دندان عقل نقش دارد   .

هنوز برای کشیدن دندان عقل خود آماده نیستید؟

می توانید از دندانپزشک خود بخواهید که آنچه را که در ارتباط با دندان های شما می بیند توضیح دهد. در بسیاری از موارد، قبل از تصمیم گیری می توانید چندین ماه صبر کنید تا ببینید آیا اوضاع تغییر می کند یا خیر. اما اگر درد دارید یا متوجه تورم یا بوی بد در نزدیکی دندان های عقبی خود شدید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که در ارتباط با کشیدن دندان عقل تجدید نظر کنید.

هدف از جراحی کشیدن دندان عقل

دندانپزشک شما رشد دندان عقل شما را در طول قرار ملاقات های معمول و با اشعه ایکس دندان کنترل می کند. و در صورت بروز مشکلات زیر تصمیم به کشیدن دندان عقل میگیرد.

1.     عفونت

2.     پوسیدگی دندان

3.     آسیب به دندان های اطراف

4.     بیماری پریودنتال

5.     از دست دادن استخوان

6.     از دست دادن دندان

حتی اگر علائم فعلی را تجربه نکنید، دندانپزشک شما ممکن است انجام کشیدن دندان عقل را توصیه کند تا مشکلات احتمالی قبل از شروع آنها متوقف شود. از آنجایی که دندان عقل در ناحیه‌ای قرار دارد که تمیز کردن آن دشوار است، حفظ بهداشت دهان و دندان با آن‌ها در جای خود دشوار است. و این موضوع نیز به خودی خود مشکلاتی را به وجود میاورد.

کشیدن دندان عقل قبل از 20 سالگی معمولاً ساده‌تر از عملی است که در سنین بالاتر انجام می‌شود.

ریشه های دندان در افراد جوان به طور کامل تشکیل نشده است. که باعث می شود برداشتن آنها آسان تر و سریع تر بهبود یابد. با افزایش سن، ریشه ها بلندتر، منحنی شده و استخراج آن دشوارتر می شود.

اگر معاینه و عکسبرداری با اشعه ایکس نشان دهد که دندان عقل شما نهفته است یا ممکن است در آینده مشکلات دندانی برای شما ایجاد کند، دندانپزشک این کشیدن دندان عقل را توصیه می کند. (بعضی افراد دندان عقل ندارد، اما اکثر مردم یک تا چهار دندان دارند.)

ممکن است برای انجام این عمل به یک جراح دهان ارجاع داده شوید. جراح  قبل از کشیدن دندان عقل برای بررسی سوابق دندانی شما و گرفتن اشعه ایکس زمان و جلسه مشاوره ای را تعیین می کند.